آينده‌ي آبي

از درد و غم رفته و آينده چه گويم ـ انديشه‌ي مستقبلم از حال برآورد. صائب تبريزي

Saturday, July 31, 2004

من و این کشور بدبخت ، goldquest

پریشب به دعوت یکی از دوستان به منزلش رفتیم. پس از مدتی دو سه خانواده دیگر نیز آمدند و ما که ابتدا نمی دانستیم به چه علت دعوت شده ایم با شروع جلسه متوجه شدیم جلسه ای است برای دعوت ما به جمع گلدکووست . آموزش دهنده، نزدیک به سه ربع ساعت حرف زد و درباره ی شرکت، مدیرانش، اعتبار آن، فعالیت هایش، چگونگی پول دار شدن با خرید یک محصول از کمپانی، محاسبه ی سراب پول دار شدن آن هم با دلار بدون اینکه کاری انجام داده باشی و فقط و فقط با جذب افراد در سیستم و واریز پول از سوی آنان به حساب کمپانی، مزایای این فعالیت و حرف های دیگر که با یک کاتولوگ رنگی خوشگل هم همراه بود. محصولات کمپانی فقط طلا است که عمدتا به صورت سکه ضرب در تیراژ محدود ضرب می شود و می تواند پس از مدتی ارزش کلکسیونی پیدا کند. عکس هایی از این محصولات را نشان داد. مانند سکه پاپ و سکه ی امام خمینی. می گفت از مؤسسه ی حفظ آثار امام برای این کار مجوز گرفته اند و درصدی از درآمد را به این مؤسسه می دهند
برنامه از اینجا شروع می شود که فرد با خرید یکی از محصولات طلای بیست و چهار عیار شرکت که حداقل قیمت آن چهارصد و نود دلار و حداکثر آن دوازده تا سیزده هزار دلار است عضو مجموعه می شوی. این محصول از طریق خطوط هوایی یک امریکایی که در مورد ایران ظاهرا از طریق دوبی وارد عمل می شود با دریافت هزینه ی حداقل شصت دلار به دست فرد می رسد. از این پس آن فرد باید تلاش کند تا دیگران را نیز مجاب به خریدن محصولات و عضویت در شبکه کند. عضویت گیری به شیوه ای متقارن و شجره ای ترسیم می شود. ابتدا دو نفر باید عضو شوند. یکی در سمت راست قرار می گیرد و دیگری در سمت چپ. هر کدام آنها نیز باید تلاش کنند در سمت چپ و راست خود عضوگیری کنند و افرادی را به خرید محصول طلا از کمپانی مجاب کنند. هر بار دو طرف راست و چپ فرد به تعادل سه عضو سه عضو رسید وی مبلغ دویست و پنجاه دلار پورسانت دریافت می کند. این دریافتها با افزایش زیرشاخه ها در سمت چپ و راست فرد در صورتی که متعادل باشد ادامه خواهد داشت و در صورت فعالیت بسیار زیرشاخه ها گاهی به چندین هزار دلار خواهد رسید. اما هر چقدر هم فعالیت کند در هفته بیش از پنج هزار دلار دریافت نمی کند. موضوع بسیار وسوسه انگیز است. چرا که فقط با خرید یک محصول به قیمت حداقل چهارصدو نود دلار و پرداخت شصت دلار دیگر یعنی حدودچهارصد و هفتاد هزار تومان و در صورت شکل گیری سه عضو چپ و سه عضو راست در زیر شاخه های شما مبلغ دویست و پانزده هزار تومان پورسانت می گیرید. آن هم با چکهایی مربوط به بانک منهتاین آمریکا
اما من و حتی همسرم، وسوسه نشدیم، مخصوصا چون من هنوز تا حدود زیادی یک ایده الیست نیز هستم و آرمان هایم برایم محترم و ارزشمند هستند. از این جهت مقداری در مورد راه های تعبه شده از سوی سرمایه داری جهانی برای خروج ارز از کشورهای ضعیف و انجام نشدن و شکل نگرفتن کار و فرهنگ کار در بین آنان و تأثیر چنین کارهایی بر بازار و اقتصاد داخلی و اثر منفی آن بر تولید ناخالص داخلی و سرریز شدن پول مفت به جیب آن کمپانی که از اغراض نهانی آن چیزی نمی دانیم و شاید حتی صهیونیستی باشد و درآمدش نیز به اسراییل سرریز شود و آنگاه ما نیز شریک در جنایات آن و ... داد سخن دادم و مجموعه را از خودم مأیوس کردم. اما برایم تجربه خوبی بود و چنین فعالیت هایی را از نزدیک دیدم
همه ما از خراب بودن سیستم اقتصادی سخن می گوییم. همه ما به مدیریت بد کشورمان ایراد می گیریم. همه ما انتظار داریم کشورمان توسعه پیدا کند و از این فقر و فلاکت نجات پیدا کنیم. همه ما ... . اما درباره ی سهم خودمان کمتر فکر می کنیم. واقعا من با عضویتم در چنین مجموعه هایی چه نقشی را برای کشورم ایفا می کنم؟

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

bebin pesare khoob,
che sahmi che kashki!!!????
agha jane man avaland sehyonist che rabty be dine yahood dare??? giram gold quest male yahoodiha! mage har ki yahoodie , baraye sharon kar mikone?
badesh ham arzi ke az keshvar biroon mide,dar avaz poorsant va mahsoole tala be iran bar migarde,
dar zemn kasi to ro zoor nakarde ke biay too goldquest, in aslan ye ghanoone,agar gharar bood hame varde beshan ke majmooee ta ye ja roshd mikard va bad motevaghef mishod!
bebin azizam tejarate electronic yani bar dashtane marzha va bardashtane marzha yani naboode gomrok va naboode gomrok yani ezafe nashodane maliat!!!
badesh ham tejarate electronic yani tabdil shodane donya be dehkadeye koochak, pas khorooje arz mani nadare, badesh ham alan az gooshie mobile gerefte ta lebaso kafsh,dare arz az keshvar kharej mikone!pas be mobile foroosh ha ma begim ekhlalgare nezame eghtesadi????
boro ye kam etellatet ro ziad tar kon bad bia harf bezan!
movafagh bashi!

12:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

rasty yadam raft bedoon kompany hamishe be onvane neshan dadane hosne niatesh , nimi az arzi ke be onvane soode kompany kharej mishe(be joz oon arzi ke ba poorsant va mahsool bar migarde)dar hamoon keshvar sarmaye gozari mikone! dar iran ham 31% sahame havapeymayi mahan male goldqueste!
albate baz ham hast faghat man hamin ro goftam va yek chize dige: bishtarin komake jahani dar seil be golestan az tarafe goldquest boode!
dar zelzeleye bam ham be iran komak karde!

12:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام.

در این مورد نگاهی هم به وبلاگ بازاریابی چندسطحی بیندازید:

http://www.antigq.persianblog.com

6:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

....yek bitaraf....
bebin pesar e khub,
chera quest bade
palinure bade
va...
badan
vali parmiss ke sarver e mash'had e khube?
miduni chera quest ghablan bad nabud
badan bad shod
chon avala be iran maliat midad
badesh vaghti keshvar'haye dige fahmidan maliato ghat kard
va shod bad
miduni chera?khub fekr kon
tejarat e electronic
bedard e unaee ke wide hastan nemikhore...!!!!
zoooooooooooooooor nist
pishnahade!
tabrik be un'haee ke tuye tegarat e electronic davum miaran
movafagh bashid

6:17 PM  

Post a Comment

<< Home