آينده‌ي آبي

از درد و غم رفته و آينده چه گويم ـ انديشه‌ي مستقبلم از حال برآورد. صائب تبريزي

Monday, May 23, 2005

فرصت مناسب

دوشنبه 2 خرداد 1384
اين روزها به شدت سرگرم نوشتن گزارشي براي سازمان ملي جوانان بودم كه اكنون فصل پاياني آن را مي‌نويسم و قرار است به صورت كتاب به چاپ برسد. از اين رو، فرصتي براي وبلاگ نويسي نيافتم. اما اكنون كه كمي فضاي انتخاباتي شكل گرفته است ترجيح مي‌دهم در اين باره بنويسم؛ چه من هنوز قانع نشده‌ام تا در انتخابات شركت كنم. چند روز پيش هم مطلب بلندي درباره دليلي كه اصلاح طلبان براي گرم كردن بازي انتخابات مطرح مي كردند يعني ترساندن از حاكم شدن جناح راست نوشتم ولي فرصتي براي ارسال آن به وبلاگم نيافتم. اكنون كه معين رد صلاحيت شده است, به نظرم وضعيت بسيار مناسبي پيش آمده است. من بر اين ر‌‌اي بودم كه چپ با حضور خود در انتخابات حتا اگر پيروز هم شود, وجهه خود را از دست خواهد داد, چرا كه ناتوان اصلاحات در درون نظام به حداقل رسيده است, و از اين رو, چهار سال بعد حركت اصلاحي با شكست بيشتر و سرخوردگي بيشتر مردم همراه خواهد بود كه موجب به محاق افتادن پايگاه اجتماعي چپ خواهد شد. بر اين مبنا عدم حضور چپ را موجب حفظ يكي از نيروهاي سياسي مهم و اثرگذار در كشور ارزيابي مي كردم و اكنون نيز چنين ارزيابي اي دارم. فرصت كنوني را نيز لطف الهي مي دانم. اقتدارگرايان صم و بم و عمي شده اند و عمدتا فرصت ها را به تهديد تبديل مي كنند. از اين رو, بهانه ي مناسب براي عدم شركت در انتخابات و شكل دادن به يك مشاركت حداقلي به دست آمده است. اگر اين مشاركت حداقلي شكل گيرد, اقتدارگرايان كه هميشه به پشتوانه ي مردمي خود تكيه مي كنند اين پشتوانه را از دست خواهند داد. فراموش نكنيم كه آنان بيست و دو ميليون راي خاتمي را نيز مصادره به مطلوب كرده بودند. بايد امكان اين مصادره را از آنان سلب كرد

0 Comments:

Post a Comment

<< Home